Monday 4 May 2015

#kembarapendakian

PROLOG

9.15 pagi
Laju kaki menuruni Bukit Broga. Permukaan tanah yang agak licin dan ramai orang (jarak antara satu sama lain dekat) menyukarkan lagi langkah untuk turun dengan cermat. Pijakan orang ramai pada tempat yang sama menjadikan tanah lecak dan seringkali rasa mahu tergelincir. Mujur kasut yang dipakai masih belum haus, masih berbunga untuk melangkah turun saat matahari perlahan-lahan naik menyimbah cahaya.

____________________

6.30 pagi
Suasana masih gelap dan cahaya matahari belum kelihatan. Lampu picit tersedia di tangan untuk bercahaya dalam kegelapan. Jarak antara satu kumpulan pendaki dengan pendaki yang tidak berapa jauh membatalkan hasrat untuk menggunakan lampu suluh. Lagipun, jalan mendaki sudah ada, tinggal mengikut jejak dan berhati-hati dalam pendakian.

Baru beberapa langkah sudah rasa berat langkah. Termengah-mengah mengambil nafas sambil kaki masih dipaksa-paksa untuk gagah melangkah. Mungkin kelemuan (lemu tu bahasa jawa, pandai2lah cari dalam bahasa Melayu haha) membuat langkah semakin terbeban dan pundak semakin memberat.

Mungkin situasi ini bukanlah situasi langsung seperti dalam ayat ini
Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mauoun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui
At-Taubah : 41 

tapi situasi yang memberi pen-tadabur-an; walau seberat manapun rasa yang terbelenggu dalam jiwau, tapi demi jihad di jalan Allah, gagahi jua, tempuhi jua. Matlamat untuk mencapai ke puncak bukit sana. Sebab apa? Sebab itu yang terbaik untuk kita. Jihad itu, pengertiannya besar.

Dari Abu Hurairah R.A telah berkata, Rasulullah S.A.W telah ditanya, yang bermaksud

"Wahai Rasulullah S.A.W, apakah yang menyamai jihad di jalan Allah?" Baginda menjawab, "Kamu tidah akan mampu melakukannya." Mereka telah mengulangi pertanyaan itu dua atau tiga kali, semuanya telah dijawab dengan "Kamu tidak akan mampu melakukannya" Kemudian baginda bersabda, "Perumapamaan orang yang berjihad di jalan Allah adalah seperti orang yang berpuasa berqiamulail dan membaca Al-Quran, dia tidak berbuka daripada puasanya, tidak berhenti daripada solatnya dan tidak berhenti daripada membaca ayat-ayat Allah sehingga orang yang berjihad di jalan Allah pulang (semula ke tempat tinggalnya)."
Kuoted daripada Denyut Nadi Dakwah, Dr Majdi Al-Hilali

Nah. Jihad jangan disempitkan dengan mempertahankan diri dan berperang saja ya. 

_____________________________

9 Nov 2014 - Snowdonia



Perlahan kaki memulakan langkah mendaki bukit yang separa landai. Bukit Snowdon terletak di belakang kawasan perumahan dan tanah yang meninggi semakin kelihatan tatkala kaki melangkah di kawasan berbatu kemas dan rata.

Udara sejuk sedari awal sudah menyapa saat turun dari bas. Jaket dizip ke atas dan mafla bercorak ala palestin dililit kemas pada leher. Pendakian dimulakan dengan semangat untuk sampai ke puncak yang dikhabarkan terlitup salji. Mukadimah langkah dari kaki bukit ke checkpoint pertama masih belum habis namun kepenatan otot kaki dan mengah nafas perlahan membunuh semangat jiwa.

Beberapa kali tertinggal di belakang Shabirah dan Anis. Kejap-kejap langkah terhenti. Dalam nafas ditarik. Berjalan lagi, Kadang-kadang berselisih dengan dua tiga orang sisters dan hanya mampu tersenyum dan mengangguk tatkala ditanya, "Are you okay?"

Hujan batu mula turun. Habis lencun seluar dan jaket. Kacamta walau dikesat beberapa kali masih tetap kabur dan berwap. Lagi dilihat jalan di hadapan, lagi berkabus kaca mata. Waktu itu nekad, pandangan ditala ke bawah dan berjalan sejauh mana yang mampu untuk sampai ke puncak yang lebih tinggi.

Semakin tinggi pendakian, semakin mencabar jalan yang berbatu. Angin tiba-tiba bertambah kencang. Manakan ada pohon malar tinggi untuk mengkanopi diri. Pandangan lapang ke belakang akan terlihatkan tasik menakung dan bukit batuan.

"Anyone who wish not to continue hiking can start going down now and the rest can continue their journey to the peak."

Wuish siapa taknak daki sampai ke atas.

Namun cuaca tak mengizinkan. Hampir beberapa kali terpaksa berdiri tegak sebab angin yang sangat kuat

"We have to go down now. If not, we are not able to make to the feet of the mountain before dark."

Lebih kurang pukul 4 hari akan mula gelap.

Walau tak sampai ke puncak bukit. Cukuplah untuk satu pengalaman yang cukup mahal.

______________________________

EPILOG - Bukit Broga

Turun bukit dalam keadaan sedikit berlari rupanya lebih kurang sakit kerana kurang tekanan di hujung jari. Cuma perlunya pandai berhenti dan mengawal langkah supaya tak tersasar langkah.

Tempo langkah kononnya sudah dapat. Tapi rupanya lupa yang tanah memang jelas licin dan kemudian hilang pertimbangan lalu apa

Bukkk

Jatuh tersungkur ke hadapan dengan tersembam muka ke tanah.
Laju bangkit dengan mengatakan oh ok je ok je dengan orang belakang.

Dalam hati, "Padan muka aku nak tunjuk lagak jalan laju sangat."

.... tapi tahu tak kesakitan itu tarbiyah paling manis daripada Allah untuk pendakian kali ini, selain pemandangan indah yang tersaji di puncak bukit sana.

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...