Wednesday 14 February 2018

Kembali

Mulanya aku ingat betul-betul aku nak lari dari kisah silam aku. Aku nak lari dari ruang blog ini yang banyak aku membesar cerita tentang diri. Aku nak padam segala kenangan yang buat aku teringat masa lampau yang aku rasa sangat perit dan sakit untuk diingatkan. Tapi aku silap. Sampai bila aku nak biar segala kekusutan membelenggu diri aku.

Aku mungkin la dapat lari daripada persekitaran dahuu tapi aku tak dapat lari pengalaman yang mengajar aku erti kehidupan. Bila dibaca kembali tulisan-tulisan dahulu, sungguh aku rindu. Biarlah tulisan ini menjadi pedoman untuk aku. Nah, siapa lagi yang akan membaca tulisan di blog? Memang bukan untuk orang lain tapi untuk aku. Jika suatu hari diselongkar kisah aku, inilah kisah aku. Jika satu hari aku mengecap kejayaan, aku akan ingat segala pengalaman yang mengajar aku membesar.

Mungkin dah sampai masa untuk aku luahkan yang terkebelakang. Mungkin dah masanya aku terima ujian yang tidak semua dapat rasainya. Mungkin dah masanya aku muntahkan titik-titik perjalanan aku. Menjadi satu jurnal digital yang tak mungkin terbayar dengan masa.

Insha Allah aku akan menulis kembali di sini. Yang perit, yang pedih, yang semua orang belum tahu. Sebab baru tadi aku blogwalking terjumpa satu blog yang usianya sudah 10 tahun dan aku lihat tulisan terkini 2017 walaupun jumlah tulisan semakin berkurang. Entah macam mana, atau siapa, membaca kembali blognya, mungkin dia sekarang seorang pensyarah atau insan berkeluarga yang sudah berjaya. Tapi saat membaca nukilan-nukilan awal, sungguh, memang cantik apa yang telah Allah rancang.

2018. Dua tahun setelah itu. Aku kembali.

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...