Friday 10 February 2012

Air tangan manusia seni

Susunan lagu yang pada mulanya aku rasa macam camca merba
Satu baris merangkak-rangkak aku cuba olahkan
Terlalu metafora. Seperti mahu dibuka semula buku rujukan kajian komsas belek2 yang mana satu hiperbola yang mana satu perbandingan

Berkali-kali dengar aku mula jadi manusia ingin tahu. Makna terselit di baris lagu.
Dan pastilah zaman menekan keyboard hanya perlu bertanya pada saudara Google.
Oh, memang ada insan sang pentafsir. Diolah setiap rangkap, dikupas setiap baris.
Sedikit-sedikit aku dapat gambaran. Bolehlah aku buat kesimpulan mengikut pemahaman aku sendiri.

Lagu apa?

Lagu ini.


Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

.....................................




No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...