Tuesday 20 November 2012

Isu Palestin: Pembalikan perspektif dua dimensi [2]

Seorang remaja lelaki berkopiah kecil yang cukup untuk menutup sebahagian kecil bahagian kepala memakai mafla palestin sambil memegang bendera Palestin. Dengan lantang dia menyatakan ke-tidakpuashatian-nya terhadap tindakan tentera dan pihak atasan yang dengan terang benderang menindas penduduk Palestin.

Walhal pada ketika itu, masyarakat dengan gahnya memegang bendera berbentuk bintang berbucu enam dengan jalur biru di atas dan bawah sambil bersorak-sorak tanda ini adalah hari mereka.

Beberapa orang polis menghampiri remaja lelaki tadi sambil meminta pasport untuk pengenalan diri namun remaja tersebut bertegas tidak mahu memberikan pasport miliknya.

Akhirnya, remaja lelaki itu ditangkap dan ditahan di lokap atas dakwaan menggigit nyam nyam anggota polis tersebut. -.-'

sumber video



____________________________________________

Figura remaja lelaki itu ada di sini, di Manchester ini. Lelaki memakai kopiah kecil di kepala. Dia tinggi, selalu menjadi orang yang dilihat dulu apabila masuk ke dewan kuliah. Signifikan.

Dan dia ahli kumpulan anis nasyitah. ehehehe

Ehem.

Mulanya semacam ada pandangan negatif pada lelaki tersebut. Hmm. Dengan konflik Palestin-Israel yang tidak berkesudahan, pastinya ada timbul sedikit rasa waspada bila kita sendiri berdepan dengan salah sorang kaum mereka.

Bayangkan. Bila dunia digembar gemburkan yang Islam is Terrorist, pasti masyarakat yang tak pernah langsung jumpa Islam akan rasa gentar dengan umat Islam.

Oh. Matilah lah aku kena pancung dek ke-terrorist-an Islam itu. Macam dalam video ini, seorang muallaf yang menyatakan rasa takutnya masuk ke dalam sebuah masjid (ketika itu dia dalam pencarian agama) kerana takut dibelasah, dipukul dengan umat Islam yang ganas itu.

Namun sebaliknya berlaku dan akhirnya beliau masuk Islam. :')


Berbalik kepada cerita lelaki berkopiah kecil tadi.

Namun hanya anisnasyitah sahaja yang berbual-bual dengan si lelaki tersebut. Groupmate lah katakan. Katanya, dia normal, boleh bergelak ketawa sipi sipi dengan ahli kumpulan yang lain. Cuma jarang sembang dengan masyarakat dan selalu dianggap signifikan oleh anis dan rakan-rakannya. Eh.

_____________________________________


Bukan apa, cuma kadang terfikir dua tiga empat kali. Mungkinkah ada sekelumit masyakat Israel yang sebenarnya rasa apa yang dilakukan pemimpin mereka tidak wajar.

Ada yang cuba mahu menolak tindakan penindasan terhadap Palestin tapi akhirnya mereka sedar yang mereka sendiri akan ditindas.

Kalau anak kecil pun mereka ada hati untuk diperlakukan macam jasad tiada nyawa. Inikan pula rakyat mereka yang terang-terangan cuba menentang pemerintah.

Rasanya mungkin ada.

Mungkin tak berani.
Atau yang menentang, mungkin dah lama dihapuskan.
Atau sebenarnya memang hati mereka semua dah lama ditanam supaya bencikan Islam? Palestin?


Huh. Keluhan tidak berjawapan.

***********************


Epilog

Mungkinlah yang menolak penindasan terhadap Palestin adalah lelaki rakan sekuliah itu?
Atau sebenarnya lelaki itu ada agenda jarum peniti mahu mencucuk-cucuk anis kawan kita tu?
...............................................


2 comments:

nobody but me said...

The world is just getting sick.
We can think, but we don't.
I thought people say Israelis are supposed to be the smartest human being in the world, but they only use it for their own good. How unjust they can be.
And I hate myself for not being able to do anything.

aero8 said...

eh ada nama aku!

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...