Saturday 19 December 2015

Suatu dulu pernah aku rasa jiwa ini terlalu rapuh. Diejek, nangis. Digelakkan pun nangis. Apatah lagi kalau dicakap itu ini, meraung tak tentu pasal.

Sampailah satu masa bila saat aku membesar, melalui mehnah dunia atau yang lebih utama, mengenal kembali kepada fitrah, aku mula menjauh dari penilaian manusia. Biarlah manusia kata aku itu ini, mula memang perit. Lagi-lagi aku jenis yang susah menerima teguran. Lama-lama bila dalam tarbiyah, aku ingat lagi kak Dewi cakap

Kita yang menegur kena berhemah
... dan kita yang ditegur kena menerima dengan hati terbuka

Waktu tu air mata aku cuba tahan dari keluar. Iyalah. yang menegur juga ada. Yang menjadi perantara juga ada. Aku tahan sebab teguran memang ada betulnya.

Akak, bacaan Iyyakanak budu waiyya ka nas ta'in akak tak tekankan Iyya tu. Waktu tu memang sakit sebab ada orang lain jugak. Tapi nasib baik si kakak perantara neutralkan keadaan.

,,, dan dari saat tu, aku mula faham erti teguran dan penerimaan

_____________________________

2015 - Kem Aulad

"Akak, tadi Alia cakap muka akak macam kartun." Sungguh inesen aduan seorang adik peserta perempuan dalam umur 8-9 tahun macam tu.

Waktu tu tak pasti nak marah ke nak gelak tapi yang pasti lepas tu aku gelak dengar jawapan tu. Tak pasti la Alia maksudkan kartun sebab memek muka ke comel ke (ahakz) atau pelik ke tapi yang pasti itu aduan paling rare pernah aku terima. haha

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...