Saturday 20 November 2010

[1]

Kerusi ditarik dan aku pun duduk di situ. Di sebelah kiri meja ada satu family Cina dengan seorang wanita Indonesia. Orang gaji mungkin. Meja sebelah kanan, seorang ibu dan ayah sabar melayan anak-anak yang masih kecil. Nak air, diberi. Nak makan yang itu, disuapkan. Inilah ragam kota. Suasana di satu gerai yang buat aku menjadi pemerhati setia.

Ah Beng (bukan nama sebenar) datang ke meja sambil menyuakan satu raga.

Mau tengok CD baru?

Tak mahu. Itu jawapan aku.

Kalau dulu CD bukan asli bersepah-sepah bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Pasar malam, tepi jalan, kedai CD. Cakap saja nak cerita yang bagaimana. 

Walau kualiti hanya setaraf wayang pun janji beli. Janji orang tengok, aku pun tengok. Itu dulu. Sekarang kalau kau ada internet, memang semua di hujung jari. Purbakala, orang yang cari CD bukan asli tu. Pasar malam. Kualiti tak jamin tapi asal ada gambar.

Tapi sekarang susah mau cari makan maa. Kita yang kena cari pelanggan lo.

Memang itu hakikat. Cari makan dari makanan orang lain.

Ah Beng masih gigih jalan dari meja ke meja. Berharap hasil jualannya laku walaupun hanya 1 dalam 1000. Raga biru ala-ala bakul jual kuih-muih itu disua pada insan di meja hadapan.

Lihat kejap. Belek-belek. Dia ambil satu.

Not kaler merah diberi. Baki 3 not kaler biru dipulangkan.

Ah Beng pun meneruskan usaha penjualan.

Eh, kejap! Nak plastik letak ini CD, sambil panggil Ah Beng kat meja makan tu semula.


No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...