Saturday 20 November 2010

[2]

Dua tiga kali aku fikir. Betul ke aku boleh naik pengangkutan awam sendiri. Di kota metropolitan ni. Kalau berteman takpe juga. Fikir lagi. Aku jadi gelabah. Bukan tak biasa tapi bukan aku sendiri. Seorang tanpa berteman. Tapi sampai bila aku nak bergantung pada orang lain. Ini takut. Itu takut. Semua takut. Usaha tu lebih penting dari hasil.

Sampai kat transit, aku fikir-fikir lagi. Lepas ni kena tukar pula. Takde ke yang satu arah je. Semua stesen dia lalu. Berhenti kat mana-mana stesen je. Tapi dunia ni tak semudah itu. Bukan macam makan bubur. Telefon sel kan ada. Kalau rasa sesat tanya je along. Walaupun kadang-kadang aku terfollow the flow.

Masih menunggu. Masih berfikir dan masih bercelaru.

Seorang insan bertongkat datang dari belakang. Aku hanya lihat dengan ekor mata. Diraba-raba jalan dengan tongkat yang setia di tangan. Mata celik tapi hakikatnya hanya Tuhan yang tahu. Kita yang melihat pun boleh interpretasikan. Kita dikurniakan mata, akal dan pancaindera yang sempurna boleh konklusikan.

Tren sampai. Insan bertongkat masih meraba-raba jalan untuk masuk ke dalam. Aku kurang selidik ada sesiapa tak memimpinnya. Perlahan aku masuk sambil memberi laluan. Aku kagum. Aku yang celik ni punya pelbagai perasaan. Takut. Cuak. Gelabah. Tapi dia yang istimewa tabah meneruskan kehidupan.

Hujung mata aku tak lari dari memerhatikan insan istimewa itu.

Belajar daripada apa yang diperhatikan.

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...