Saturday 25 April 2020

Monolog; Ramadan MCO

Ramadan yang berbeza. Tak pernah terlintas sebelum ini akan ada satu masa yang kita tak dapat bertarawikh di masjid secara berjemaah, berbulatan tadarus di surau atau masjid berdekatan apatah lagi membeli juadah berbuka di bazar Ramadan. Antara perkara yang begitu sinonim dengan suasana Ramadan di Malaysia. Tahun ini beza; luar dalam dalam, yang tersirat mahupun yang tersurat.

Kelainan bulan Ramadan tahun ini dirasai seluruh dunia. Covid-19 ternyata mengubah corak kehidupan masyarakat di bulan ibadah, bagi Muslim khususnya. Dengan kuarantin dan perintah kawalan pergerakan dan kewaspadaan pada zarah viral yang tak telus pancaindera, kita belajar untuk menjalani bulan Ramadan dengan cara yang berbeza.

Dunia sedang berehat. Memberi peluang sang penghuni memanfaat bulan penuh barakah dengan ibadah bersendiri. Kurangnya masa bukan lagi alasan. Kesibukan dunia bukan lagi sebab melengahkan. Waktu ini, mungkin kita sedar, masa itu; jika disusun atur dengan cermat, betapa kita punya masa untuk segala sesuatu. Teringat satu kata-kata, kita sebenarnya mungkin bukan sibuk, cuma kita tidak meletakkan sesuatu sebagai prioriti. Dan prioriti kita pada bulan Ramadan tahun ini, pastilah beribadah, bukan?

Nah, Ramadan tahun ini mengajar kita banyak perkara. Emosi, rohani, fizikal, mental. Semua bahagian kendiri teruji.

Kita kuat untuk lalui semua ini, okay?
 

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...