Friday 10 January 2014

Momen penyentapan diri

Momen minda semalam
menjengah datang
bagai aku pulang ke rumah
terlayan dan terbuai rasa rindu
dengan keletah si Izzatie bersama ibunya

semalam aku pulang ke rumah
berjalan dengan emak ayah
rasa itu dekat
perasaan itu hampir
sampai dalam mainan minda itu
aku tahu yang hanya sebuah mimpi

dan ternanti2 saat malam
bila roh bersama dalam dunia yang misteri

__________________________________

Heh. Homesick sikit. Betul, mimpi buat aku rasa bagai escapism untuk rasa pulang ke rumah. Rasa berada dalam keadaan yang minda aku cuba ciptakan sendiri.

Walaupun anak bongsu, heh, kental jugak la jiwa rasanya sebab belum pernah lagi menangis sedih bila telefon mak ayah. Bukan ego, cuma tak mahu mereka lihat aku lembek dan cengeng. Nak sangat belajar jauh2 tapi menangis kerinduan. Tak macho beb.

Dan sekarang aku mula sedikit terkilan. Hanya 12 tahun masa yang habiskan penuh dengan mak ayah dan keluarga. Selepas umur 13 tahun, aku banyak bersama mereka yang asing. Mereka yang datang dan pergi, mereka yang bertukar ganti. Kawan. Sahabat. Ya. Tapi tak mungkin akan ada bersama dalam setiap langkah kehidupan.

Buat aku terfikir jugak, lepas habis belajar, harap Dia masih panjangkan jodoh kami sekeluarga, bersama emak dan ayah untuk aku rasa membesar dengan mereka. Walau aku tahu, umur 21-22 tahun ni lah banyak godaan nafsu dunia yang aku rasa semua maklum. Aku tak mahu katakan.

Untuk menempuh itu, aku belum bersedia sebab masih ada amanat yang belum terlaksana,

72. "Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir tidak akan melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh manusia itu sangat zalim dan bodoh,

73. sehingga Allah akan mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan, orang-orang musyrik, laki-laki dan perempuan; dan Allah akan menerima taubat orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan. Dan Allah Maha Pengampun dan Penyayang.

[Al-Ahzab 72-73]
Aduh!

Amanat yang masih belum tertunai untuk aku sampaikan pada keluarga. Amanat yang kadangkala buat aku lupa dalam lautan dunia walhal sudah jelas Allah berfirman,

"Barangsiapa mengkehendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barangsiapa mengkehendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat."

[Asy-Syura : 20]

Oh, untung jual beli dengan Allah, yang mana mahu, beli satu dapat satu percuma yang lebih best?

Atau beli satu dapat satu je?

*pause

Wallahi. Detik aku menekan keyboard ini, adalah untuk aku mengingatkan diri. DIRI. (Sebab aku yakin heh siapalah yang akan baca tulisan tak seberapa ini. Paling-paling pun si Anis Nasyitah. Itupun jika dia bukak akaun blogger dia. kehkeh. Hai Anis! - jika dia baca sampai sini)

Ohhoi siapa tak nak Allah jemput ke dalam syurga-Nya macam dalam ayat Az-Zukhruf : 70



"Masuklah kamu ke dalam syurga, kamu dan pasanganmu akan digembirakan"

Dan siapa tak gentar bila menjelangnya hari kiamat tu, 


"Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertakwa." [Az-Zukhruf : 67]

TAKWA yang menyatukan.
_______________________________________

Tik tik tik
Jarum jam itu terus berdetik








No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...