Tuesday 26 October 2010

e=mc²


Cantik lampu kat luar tu. Walaupun kecik dan berbalam-balam tapi cukup untuk mengindahkan suasana malam kat luar tu. Tapi sebanyak mana pun lampu yang menerangi malam tu, takkan dapat menandingi keindahan suluhan cahaya sang bulan. Jauh. Nampak kecil. Namun tak pernah membosankan. Semaju mana pun teknologi berkembang, lampu neon, krypton, radon tapi tak boleh menandingi suluhan sang bulan yang satu ni. Takkan luput dan takkan padam ditelan zaman sampailah waktu yang telah ditetapkan.

Waktu itu pasti akan tiba. Bumi pasti akan terbongkar. Gunung-gunung hancur berterbangan bagai debu yang bertaburan. Planet bukan lagi atur berputar pada orbit. Dan cahaya bulan pun sudah termalap. Saat manusia tidak lagi pedulikan orang lain. Diri sendiri lebih penting. Lari..lari..lari...entah ke mana arah yang akan dituju.

Suasana malam kembali menyergah fikiran yang jauh di awangan. Kembali berfikir apa sebenarnya yang dicari. Kembali mencari arah tujuan diri. Semalam adalah pengalaman, hari ini aalah kenyataan dan esok adalah harapan.

Ya Allah, jika Engkau mentakdirkan aku mati, maka matikanlah aku sebagai para syuhada dalam perjuangan-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Kau peliharalah hatiku ini Ya Allah. Tunjukkanlah aku ke jalan yang diredai-Mu. Suluhkan pada diriku cahaya keimanan agar aku tak jatuh ke jurang semu.

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...