Saturday 4 December 2010

Mukhayyam Khoriji 2010


Nahnu mujahidah!!!

Peluang ini muncul bukan selalu. Aku ikutkan kata naluri, aku tanamkan dalam hati. Tujuan aku hanya satu, lillahi taala. Pergi aku bukan untuk bersuka-suka, bukan untuk ketawa dan berjenaka. Dalam dasar hati aku yang kecil, terbisik satu suara,

"Aku rindukan tarbiyah. Aku rindukan pengisian rohani. Jiwa rasa kurang terisi,"


Sedalam-dalamnya aku katakan, apalah kiranya RM30 kalau nak dibandingkan dengan wang yang dah aku belanjakan? Cukup sikit. Terlalu sedikit yang aku belanjakan di jalan-Mu ya Allah.

We were given so many prizes
We changed the desert into oasis
We built buildings of different lengths and sizes
And we felt so very satisfied
We bought and bought
We couldn't stop buying
We gave charity to the poor 'cause
We couldn't stand their crying
We thought we paid our dues
But in fact
To ourselves we're just lying

Lalu aku garap peluang itu. Peluang untuk aku membentuk jati diri, mentarbiyah diri dan memperbaiki diri. Bertitik tolak dari situ, bermulalah perjalanan aku menuju ke satu destinasi yang bakal mengubah cara hidup aku, perjalanan hidup aku. Dengan izin Allah. Insya-Allah

Kem yang bakal aku ikuti dianjurkan khusus oleh Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) yang berkolaborasi dengan JIM. Terima kasih yang tak terhingga aku ucapkan buat Mak Cik Ani dan Mak Cik Azariah selaku naqibah kami. Walaupun suasana di sini asing dengan nilai-nilai islamik, sekurang-kurangnya, jiwa kami tidak terlalu kosong. Masih terisi dengan nilai-nilai islamik. Alhamdulillah.


Bertempat di Kem Raudhah, Gombak, perjalanan ke sana bersama dengan pelajar PPUKM perubatan. Subhanallah, aku kaku seketika tatkala melihat ukhuwah mereka. Kami bukan pernah kenal antara satu sama lain, apatah lagi bersua muka. Namun tak terlintas ada benteng pemisah. Ikatan persaudaraan sesama Islam yang mengeratkan. Bersuai kenal di dalam bas, baru aku mengerti mereka adalah pelajar perubatan tahun keempat dan ada yang tahun akhir. Sungguh aku terlalu kerdil. Jauh lagi perjalanan yang bakal aku tempuhi berbanding mereka yang telah menerusi jalan yang berliku.

Satu sesi yang buat aku cukup bermuhasabah diri, refleksi diri ialah tatkala seorang fasilitator yang merangkap pelajar perubatan PPUKM meluahkan isi hati beliau.


"Saya sampai ke tahap ini bukan seperti yang korang semua bayangkan. Dunia terlalu prejudis untuk membuat kesimpulan, dia begitu sebab keluarganya memang begitu. Diajar menutup aurat total sedari kecil. Hukuman yang tidak tepat namun ada sedikit kebenaran. Kita punya akal dan fikiran. Abaikan pandangan orang pada yang negatif. Perubahan kita ke arah kebaikan adalah satu titik tolak yang kita perlu pertimbangkan dalam kehidupan."


Sungguh aku cuba ingat setiap nama kalian. Biar sekali sebut terus melekat di hati. Namun, apalah daya ingatan seorang insan yang masih merangkak-rangkak menghafal DNA replication, protein synthesis dan teori-teori Sciences yang lain. Masih lemah -.-"

Indahkan ukhuwah itu. Baru kenal tapi hati terus bersatu. Subhanallah






No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...