Saturday 15 January 2011

Aplikasi



Since every failure is a lesson, every challenge is an opportunity and every joy is a triumph, it is hard to go wrong

-Michael Addison Reed-

Betul. Ayat mudah untuk merangkumkan konklusinya, setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya. Usaha dan tawakal berjalan seiring. Dan yang paling penting, minat dan keyakinan Prinsip mudah untuk aplikasikan, jom main rubic cube!

Aku jadi kagum bila lihat orang terer main rubic cube. Pusing punya pusing sampai orang yang tengok pun jadi teleng tapi pengakhiranya, siap jugak. Padahal tadi macam takde satu warna pun yang sama. Hmmph. Kau nak kelentong aku yer.

Wave Rubic Cube menyerang sekolah time aku form 5. Kalau kat kelas aku, individu yang bertanggungjawab sebarkan virus ni adalah Eldaa. Pergh. Siyes aku kagum tengok dia main. Aku pun korek-korek la rahsia macammana beliau boleh berjaya siapkan rubic cube tu. Dan jawapan yang buat aku nganga termangu seketika,

Tengok kawan main dan applikasikan formula dia.

Jawapan yang pertama boleh la terima akal lagi tapi yang kedua tu cam tak masuk akal je. Ingat ni add math ke nak applykan formula. Tak nak aku hafal formula tu sume. Baik hafal formula physic lagi bagus.

Tapi akhirnya, aku terinfect juga dengan virus ni. Memang contagious habis. Mula aku tengok Eldaa main, pastu dia suruh aku try buat base satu kaler. Okeh, aku dah dapat ritma dan tempo dia. Eceh. Tipsnya, focus dengan satu kaler yang nak buat. Focus sampai lebam. Pastu buat second layer yang macamkek lapis tu. Ha, yang ni kene apply formula apekebendetah

Ni formula yang aku salin. Dulu, mane ade mase nak melayari utube segala bagai tu nak belajar main mende alah ni.

Buat ikan : F R U R' U' R' F' R U R U' R'
After ikan : R U R' U R U U R'
Last : F' L F' R R F L' F' R R F' F'

See, dah macam bunyi tekukur kene sembelih je. Kemain semangat tiap kali main rubic, refer jampi serapah ni. Sungguh la aku memang dah tak relevan. Tapi akhirnya, aku tak refer jampi tu lagi sebab lama-lama main tangan dah macam gerak sendiri. Macam tadi la, ritma dan tempo dan diadun sebati.

Then, samakan kaler top layer lak.
Sebulan aku tuntut ilmu ni, lepas tu graduate boleh jadi tutor sambilan. Ceh. Perasan.


Ni la rubic cube yang aku main sampai lebam. Hee. It's not mine actually. Maaf, 'ter'buat ini jadi harta sendiri. Takpe kan, kan, kan. Tee hee.

Daripada situ, terlakar satu pengajaran. Kejayaan takkan dapat dicapai kalau tak ada keinginan.

And it is applicable to A-Level too...


No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...