Sunday 15 February 2015

celoteh dulu di musim luruh kahkah

Waktu itu, ditanya aku mahu menulis puisi atau tak, untuk dimuatkan dalam buletin MALECS. Sebetulnya, sudah lama tidak aku kekalkan momentum menulis, sudah lama aku tinggalkan dunia yang aku minat.

Tapi disahut cabaran itu. Satu aku belajar, takkan dapat menghasilkan jika tidak dipaksa sepenuh hati. Setiap diri mampu, jika dipaksa sepenuh hati. Letaklah di mana pun, dibuatnya sepenuh hati. Haih.

dan karya itu sudah pun disiarkan. cumanya, mungkin apabila dirangkum begitu, aku sendiri nampak macam ruangan puisi majalah sekolah yang mana tak semua berminat baca. Heh. Hanya sang pengkarya dan pencinta seni.

Macam masuk dalam kedai buku, galeri atau muzium. Hanya yang benar2 minat akan satusatu dibacanya, satusatu dihayatinya.

bukan itu yang dikhuatirkan.

yang aku khuatir diri ini lebih, bila mana tidak dibuat sepenuh hati (dalam apa sekalipun) manakan didamba sesuatu yang bermanfaat pada orang lain? Hmmph

Diri, cubalah jadi yang bersemangat dan rajin.

Ada seorang senior yang mana markah dia dalam pelajaran boleh tahan tinggi. Graduate dengan first class dikatanya, "Kalau hangpa tengok result aku macam ni, aku tak pandai sebenarnya. Aku tak pandai. Sebab aku tau aku tak pandailah aku banyak belajar. Belajar rajin2."

Sentap di situ. Sampai ke situ kaitannya dengan perenggan pertama

Jadi, yang di bawah ini, catatan di satu ketika di musim luruh

_____________________________________-

sang dahan tak lagi
erat bergandingan --
berbagi nikmat kehidupan --
dengan si malar hijau dan si kembang mekar
bila putaran masa bergantian

lantaran awal penciptaan
wujud yang cuma kitaran
bekalan penghidupan
tanpa bayaran

jadilah
umpama daun yang gugur---
usai berbagi nikmat
dan akur pada putaran alam,
hujungnya, masih membahagiakan
rona lusuh kekuningan
berlatar biru serakan sang langit dan awan---

Hukum daunan,
ajari aku---
makna penciptaan
kerna di pengakhiran,
perlu pulang aku,
pada yang menciptakan.


No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...