Sunday 15 February 2015

#NotaSendiri : SYUKUR

Syukur

Syukur bertambah nikmat (14:7)
... dan seseorang itu lebih cenderung untuk syukur bila ternampakkan hikmah di sebalik kejadian. Allahu. Tak mahu sekadar itu. Kalau boleh, biar sehari-harian. Biar sepanjang keberadaan. Biar sepanjang kehidupan. Syukur dengan segalanya.

Nikmat, ujian. Asam garam yang Allah rencahkan dalam kehidupan untuk menguji hambanya.

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya menyatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? 
Al-Ankabut : 2

Nikmat. Cuba bilangkan nikmat Tuhanmu. Sedari kau di perut ibumu

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan, dan hati nurani agar kamu BERSYUKUR
An-Nahl : 78 
.. dan apa lagi nikmat tuhanmu? Bilangkan

Dan adalah kerana rahmat-Nya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, agar kamu beristirahat pada malam hari dan kamu mencari sebahagian kurnia-Nya (pada siang hari) agar kamu BERSYUKUR kepadanya
Al-Qasas :73 
 dan dari apa yang kau makan, yang kau peroleh dari perut bumi

Dan suatu tanda (kebesaran Allah) bagi mereka adalah bumi yang mati (tandus). Kami hidupkan bumi itu dan Kami keluarkan darinya biji-bijian, maka dari (biji-bijian) itu mereka makan
Dan Kami jadikan padanya di bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur dan Kami pancarkan daripada beberapa mata air,
agar mereka dapat makan dari buahnya, dan dari hasil usaha tangan mereka. Maka mengapa mereka tidak BERSYUKUR?
Yaasin : 33-35 
Hujan, yang datangnya dari langit itu rahmat, menyubur tanah, menghijau tanaman

Allah-lah yang telah menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian dengan (air hujan) itu Dia mengeluarkan pelbagai buah-buahan sebagai rezeki untukmu; dan Dia telah menundukkan kapal bagimu agar berlayar di lautan dengan kehendaknya, dan Dia telah menundukkan sungai-sungai bagimu.
Ibrahim : 32
Ilmu itu, yang di dalam dada, hati dan akalmu

 Seorang yang mempunyai ilmu dari Kitab berkata, "Aku akan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip." Maka ketika dia (Sulaiman) melihat singgahsana itu terletak di hadapannya, dia pun berkata,"Ini termasuk kurnia Tuhanku, untuk mengujku, apakah aku bersyukur atau mengingkari (nikmat-Nya). Barang siapa bersyukur, maka sesungguhnya dia BERSYUKUR untuk (kebaikan) dirinya sendiri, dan barang siapa ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku, Maha Kaya, Maha Mulia.
An-Naml : 40 
Nah. Banyak bukan? Cuba hitung2 lagi nikmat mana lagi yang kau mahu dustakan?

Islam itu cantik dan syumul, yang mengajar untuk mensyukuri segala macam benda yang dikurnia. Heh tapi berpada. Takkan diletakkan syukur kerana diberi peluang berdiri dengan artis korea di atas pentas?

"Syukur pada rasa yang bila mana bersama-sama dengan mereka yang juga mencari dan menuju Allah, iman tu rasa melonjak-lonjak naik. Syukur pada rasa itu, gapailah rasa itu dan buahkan-lah dengan amal," antara satu konklusi sepanjang kebersamaan itu.

Alhamdulillah. Utamakan menyebut kalimah yang satu itu tika mana diuji dengan nikmat atau ujian

_____________________________________

Tak lain tak bukan, memang untuk nota sendiri
Mabit | 15022015

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...