Thursday 10 January 2019

Rewritten #2

Aku rasa tahun 2019 ni tahun yang sesuai untuk aku menulis dan membaca semula. Dah banyak yang aku lalui, dah banyak perasaan yang aku rasa, dah banyak kerenah yang aku hadapi tapi sebenarnya semua tu manis bagi aku. Mengajar aku satu perjalanan panjang yang aku takkan dapat pada dimensi yang lain. 

Tapi dalam banyak perkara ni, aku masih terasa masa berlalu begitu lambat. Menunggu-nunggu di saat aku akhirnya bergraduasi ijazah sarjana pada usia sebegini, aku kira, Dia sudah aturkan aku hidup yang begini sebab Dia menyediakan aku dengan sesuatu yang lebih besar pada masa hadapan. Bukan semua orang lalui apa yang aku rasa. Bukan semua orang dapat tafsir riak muka yang selalu ketawa tapi dalam jiwa penuh dengan perlawanan perasaan yang bergelodak.

Satu-satu jalan kehidupan aku lalui dan aku kutip-kutip batu pengalaman yang terjumpakan. Dengan harapan, batu-batu ini nanti yang akan menolong aku melangkah ke ruang perjalanan yang lebih berliku nanti.

Cuma, tak dinafikan, terkadang rasa terkilan dan sedih itu ada. Di saat kawan-kawan seusiaku sudah punya kerjaya dan keluarga, aku masih di sini mencari-cari makna diri dalam meneruskan kehidupan. Belajar bidang Psikologi sebenarnya adalah satu ilham Allah yang aku rasa sangattt aku bersyukur. Di saat aku rasa tak punya arah ke mana aku harus teruskan pembelajaran, Dia datangkan ilham untuk mengambil bidang Psikologi yang mana aku rasa secara langsung dan tidak langsung banyak mengajar aku untuk bangkit semula.

Bukan sekali dua dalam kelas aku rasa sebak dan memujuk diri. Terutama kelas yang bermain dengan emosi, Aku rasa aku dah punya jawapan sendiri. Dan aku yakin, Dia letakkan aku di sini sebab Dia tahu aku mampu hadapi semua ini.

Dan memang betul. Tempoh masa 4 tahun banyak mengajar aku tentang diri.

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...