Monday 27 December 2010

[4]

Kaki melangkah ke wad 9 bersama mak dan ayah. Melawat adik kepada seorang kenalan ayah yang khabarnya kemalangan. Suasana sayu di dalam wad. Si pesakit kaku terbaring bersama isteri yang setia menunggu dengan harapan si suami akan sedar walaupun sesaat.

Namun tiga hari penantian, harapan kian hampa. Si suami kekal kaku terbaring dengan bantuan mesin pernafasan. Oksigen ditujah-tujah masuk untuk memastikan otak berfungsi walaupun harapan untuk sembuh setipis kulit bawang.

Si suami mengalami kecederaan parah, rahang patah dan mengalami pendarahan yang banyak. Si isteri tabah bercerita. Kemalangan itu turut disaksikan si anak yang baru berumur 11 tahun. Bagaikan dihiris sembilu, si anak sayu merangkul bapa dalam pelukan sambil darah mengalir laju. Dengan air mata berjujuran, si anak berlari ke rumah mendapatkan ibunya demi mengkhabarkan kemalangan yang baru berlaku di hadapan matanya.

Harapan untuk hidup sangat tipis. Tiada lagi harapan yang dapat si isteri sandarkan melainkan redha dengan ketentuan Tuhan. Walau hidup sekalipun, kecedaraan yang dihadapi bakal menjadi barah seumur hidup. Si isteri sudah bersedia dengan perpisahan walaupun ianya memeritkan.

Esok menjelang. Si suami disahkan meninggal dunia. Si isteri pasrah kalau memang itu sudah ketentuan Tuhan.

"Di manapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh..."

[An-Nisa : 78]

No comments:

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...