Wednesday 15 December 2010

refleksi

Apabila barang lama digodek-godek dan diselongkar, macam-macam barang akan terjumpa termasuklah kertas yang satu ni. Satu kertas soal selidik (mungkin) masa program BTN, dah form 4 time tu. Aku tau, aku sorang je yang skema masih simpan mende alah pelik ni. Kuiznya berbentuk begini. Anda diberi 10 minit untuk selesaikan...

AKU TAHU

  1. Tahun pertama pilihan raya umum
  2. Tarikh kemerdekaan
  3. tarikh pembentukan Malaysia
  4. Sistem pemerintahan Malaysia
  5. Kerusi Parlimen 2008
  6. Nama perdana menteri
  7. Perkara 3 dalam perlembagaan
  8. Perkara 153 dalam perlembagaan
  9. Kontral Sosial
  10. Jus Soli
  11. 13 May 1969
  12. MAGERAN
  13. DEB
  14. Onn Jaafar
  15. Lagu Terang Bulan
  16. Nama Bendera Malaysia
  17. Rukun Negara
  18. Malayan Union
  19. Berapa lama Malaysia dijajah
  20. Pejuang Melayu menentang Inggeris
  21. Nama perdana menteri mengikut turutan
  22. Islam Hadhari
  23. Tsunami
  24. Projek mega
  25. Melayu glokal
  26. Towering personaliti
  27. Meritokrasi
  28. 31 Ogos
  29. Majoriti mudah
  30. ISA
Aaa..memang mencabar daya pemahaman sejarah aku masa tu. Kalau kelas Sejarah tak tido masa tu, memang bukan aku namanya. Tapi betul Pn. Nakimah, jiwa saya memang nasionalisme namun apakan dayaku untuk melawan anggukan kepala kebenaran fakta sejarah itu. Sekarang bukan bulan kemerdekaan apatah lagi bulan Ogos, tapi teringat tang sejarah bila baca balik novel RAM, Bagaikan Puteri.

Laksama Sunan.

Mungkin mata kita dibutakan dengan fakta sejarah yang direka-reka. Kebenaran yang mengagungkan negara kulit putih. Kita disogokkan dengan pembukaan Tanah Melayu pada kedatangan Parameswara. Tapi, bukankah sebelum tu, memang sudah wujud bangsa Melayu, asli, orang Laut yang menjadi penduduk Melaka. Cuma tiada nama. Hanya perkampungan. Dan aku teringat cerita geografi, Cikgu Shamsul pasal ketamadunan Melayu. Kalau ada petempatan, tentu ada komunikasi dan wajarlah jika ada sumber bertulis. Namun, sukar dijumpai naskhah pada zaman sekarang yang melakar petempatan di Melaka sebelum kedatangan Parameswara. Mitos atau fakta, buku-buku hasil penduduk Melaka dikatakan telah dibawa belayar yang kononnya mahu direkodkan dengan lebih sistematik. Tragiknya, kapal yang membawa muatan karam dan lenyaplah sejarah yang belum terungkai. Wallahualam. Sejarah kekal menjadi sejarah dan kita perlu maju pandang ke depan.

Melayu sudah ada ketika Parameswara ke Melaka

Memang, ketika Parameswara mengasaskan kerajaan Melaka, kawasan itu sudah ada penduduk tempatan. Namun mereka tidak ada kerajaan sendiri. Hal ini samalah dengan pembukaan Amerika, Australia, New Zealand, bahkan hampir semua negara besar yang ada sekarang. Malah ia juga tidak jauh berbeza dengan penubuhan kerajaan Islam di Madinah oleh Rasulullah s.a.w.

Sebelum kerajaan dibuka kawasan tertentu, memang sudah ada penduduk asal di kawasan berkenaan. (Namun ia berbeza dengan Pulau Pinang yang kononnya dibuka Francis Light padahal pulau itu asalnya adalah sebahagian daripada negeri Kedah).

Begitu jua dengan Singapura, apabila dikaitkan dengan Sang Nila Utama, jelas majoriti penduduk Singapura adalah Melayu sebelum pendatang Cina Masuk ke pulau itu hingga menjadi bangsa dominan dan majoriti sekarang. Dan paling menyedihkan apabila bangsa Melayu dijadikan sebagai suku kaum, seolah-olah setaraf dengan suku kaum Jawa, Banjar, Bugis, Boyan, Kadazan, Murut dan sebagainya. Melayu sepatutnya ddikekalkan sebagai bagnsa yang mempunyai bahasa dan adat resam tersendiri.

Lihatlah kehebatan kerajaan Melayu Melaka walaupun kini sudah tidak ada raja lagi. Biarpun Kota Melaka ditakluki Portugis pada 1511, kerajaan Melaka tidak bubar, apa lagi terkubur. Bahkan tiada seorang pun Sultan Melaka yang ditawan. Kerajaan Melaka Cuma memindahkan pusat pentadbiran ke Pahang, ke Kampar, ke Bentan, dan akhirnya ke Johor.

Dari situ sultan-sultan Melaka terus mentadbir wilayah yang semakin mengecil (namun bukan lupus) serta melancarkan serangan ke atas Kota Melaka yang dicerobohi penjajah dair semasa ke semasa.

Dipetik dari

Artikel : Zainuddin Ayip
Milenia Muslim


Laksamana Sunan.

Watak yang diwujudkan Ramlee Awang Murshid. Seorang pemuda Tanah Melayu yang merantau ke Aceh setelah difitnah dan pulang menjadi pahlawan yang gagah namun tawaduk dalam beribadah.

Mungkin tanpa kita sedari, masih ramai lagi pahlawan Melayu yang namanya tak tercatat dalam memori sejarah Tanah Melayu.

...dan saya rindu untuk bersilat, meneruskan warisan seni mempertahan diri Melayu yang cukup gah satu waktu dahulu...





2 comments:

nobody but me said...

I like it! Memberi kesedaran giler punyer larh!

AmalinaSamar said...

haha.tq sabrina.juz mengimbau cite cgku shamsul dulu...

dan bayangkan kalau laksamana sunan tu betul2 wujud.hee

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...