Monday 28 June 2010

GUA TEMPURUNG

Destinasi sebelum mangakhiri zaman menganggur selama 7 bulan, Gua Tempurung. Perjalanan bersama-sama ayahanda dan bonda tercinta, En. Samar dan Puan Jasmi, along, Salfizah Samar dan suaminya, Zulkiflee Rasip. Bro Syazwan,kau jangan jeles yer.ahhah.Terletak di Gopeng, Perak, Gua Tempurung merupakan antara gua batu kapur yang terbesar terletak di Perak. Gua ini dipercayai wujud sejak 400 juta tahun dahulu.


Kerajaan Perak telah mengambil inisiatif untuk menjadikan Gua Tempurung sebagai salah satu destinasi pelancongan yang harus dilawati di Perak. Tangga dan titi telah dibina untuk memudahkan para pelawat untuk menelusuri sejarah tamadun manusia di dalam gua ini.


Sejarah Malaysia juga telah membuktikan Gua Tempurung pernah menjadi tempat persembunyian komunis dari tahun 1950-1960. Selain itu, gua ini juga mempunyai khazanah alam semulajadi iaitu bijih timah dan menjadi tapak perlombongan pada 1970.

APT Consortium Sdn. Bhd. telah menyediakan pakej lawatan untuk memudahkan para pelawat merasai sendiri pengalaman di dalam Gua Tempurung.

LAWATAN BERJALAN KAKI

Golden Flawstone
  • lawatan yang singkat mengambil masa 40 minit perjalanan pergi dan balik
  • perjalanan bermula dari pintu utama ke pelantar 3 dengan menaiki tangga dan titi
Top of The World

  • lawatan yang yang mengambil masa 1 jam 45 minit perjalanan pergi dan balik bersama renjer
  • perjalanan bermula dari pintu masuk ke pelantar 5 dan kembali melalui laluan yang sama
Top of The World & River Adventure

  • aktiviti berkumpulan yang lasak yang memakan masa 2 jam 30 minit pergi dan kembali bersama renjer
  • perjalanan sejauh 1.2 km berjalan kaki mulai pintu masuk gua sehingga Top of The World, menuruni tangga untuk kembali melalui sungai
Grand Tour

  • aktiviti berkumpulan yang lasak memakan masa 3 jam 30 minit pergi dan kembali bersama renjer
  • perjalanan sejauh 1,9 km berjalan kaki mulai pintu masuk gua sehingga pelantar 10 untuk meneruskan aktiviti lasak dan kembali melalui sungai
sumber:flyer dan helaian daripada APT Consortium Sdn. Bhd



Walaupun saya hanya berkesempatan untuk mengikuti pakej 1, namun perasaan kagum tatkala memasuki gua tersebut dan menelusuri perjalanan yang membawa seribu satu erti dalam ketamadunan manusia. Perjalanan memasuki gua ini jelas memerlukan tenaga dan keyakinan yang tinggi kerana perlu memanjat tangga dan merasai berada di kawasan yang tinggi.




6 comments:

syazwansamar said...

x jeles pun

AmalinaSamar said...

hahah..ye le..:P

yantie3011@gmail.com said...

pesal korang pakai reben merah?/

AmalinaSamar said...

itu bukan reben la..itu pelekat pap tampal kat baju..hahah..menandakan ni journey yg plg simple bgt..40 minit pergi blk

yantie3011@gmail.com said...

hmmm...
kn guna d90 gak br gamba cun
nnt gi lagi

AmalinaSamar said...

hahaha..ye la..ape sangat le kamera canon ni en..banyak kali adjust slack gak r..ngess.nak amek gmba dalam gua pun itam legam je.hu.pas2 jd gamba cam knon tangkap gamba antu..

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...