Saturday 19 June 2010

journey that taken

betulke jalan yang aku pilih ni,FARMASI??hmm..yes,aku yakin betul farmasi.majority kawan2 aku pilih doktor sebagai kerjaya mase depan.huh,buat ape aku nak ikut orang??semuanya bergantung pada minat dan keyakinan untuk menempuh jalan yang kite pilih.aku salute pada mereka yang amek doktor tu,NUR NABILAH ALIAS,NURUL IZZATI SAMSUDIN,SITI JULIANA JAHIDIN.just to name a few.aku nak jadi pengedar ubat @ drug tuk korang.hahaha.

tapi memang sebelum aku nak tick pada bidang yang aku pilih tym isi borang jpa dulu,punyelah banyak aku survey ha.tanye pendapat itu ini sume orang segale.to my bro,MUHAMMAD SYAZWAN SAMAR,sure dy penat bagi explanation kat aku yang keras kepale ni en.nak ikut cakap sendiri je.hahaha.btw,thanks a lot der.antara DOCTOR,DENTIST or FARMASI ni.last2 pilihan akhir juge jadi pujaan hati.hahaha.juge dah wat case study pasal kak as,seorang ahli farmasi.hmm..not bad ler.

aku tau kerja farmasi ni bukan cam doctor.gaji 5 angka beb.tade2.tapi aku pk for the sake of my future n futur family.ha2.jauh tol aku pk.untuk kawan2 yang bakal doc tuh,aku bukan nak condemn ke ape.huh,tak mean pon.cume aku nak motivate diri aku sket.supaya jangan terlalu fikir dan compare kerjaya ngan orang laen.do what you think is the best.yeah~

perjalanan ke arah farmasi ni juge bersame-same rakan seperjuangan
NUR IZZATI RIDZUAN
NURUL KHALISAH KAMAL AZAM
buat mase ni,i repeat,buat mse ni yang aku tau bakal melanjutkan diri dalam bidang yang tak berape nak glam cam doc tu n tade le title DR pas grad n klu nak gak DR tuh kne sambung2 blaja sgale tuh,fuh~ adalah seperti yang di atas tu yer.bersame-samelah kite memartabatkan kerjaya seorang ahli farmasi tuh

kalau bakal2 doc bley senaraikan sebab2 mereka memilih doctor,blo9 doty le neyh,aku juge mahu senaraikan sebab2 aku memilih bidang farmasi ni
  1. mase study tak lame sgt.dalam 5 tahun da abes.tapi depends uni gak.cam kell n zati 6 tahun beb
  2. i preferred chemistry rather than bio
  3. maybe cam ade life remaja sket le.but wutever course it is,it all depends on time managemnt.klu pandai manage,sure bley survive
  4. sure tak menganggur pas grad (k.as kate)
  5. tidak terlalu sibuk in the future (everything included,,hahaha)
  6. aku nak bukak farmasi sendiri,jual ubat kat klinik.pak cik kayo
itu je yang terfikir dalam pale otak.kang terfikir lagi tules2.misi mencapai matlamat.ahhah

antara risalah yang sempat aku cekup pasal farmasi ni

Farmasi Janjikan Peluang Kerjaya Yang Luas

Oleh: Mohd. Yahya Mohamed Ariffin


KERJAYA dalam bidang farmasi terbentang luas. - Gambar hiasan

NEGARA masih kekurangan ahli-ahli farmasi sama ada di sektor kerajaan atau swasta. Jumlah siswazah yang dilahirkan oleh universiti tempatan masih kecil bilangannya. Sehubungan itu, kerajaan telah mewujudkan kursus farmasi di beberapa universiti tempatan, disamping menghantar pelajar ke luar negara bagi mengikuti program ini.

Oleh itu, siswazah sains farmasi tidak menghadapi masalah dalam mendapatkan pekerjaan memandangkan keperluan dan kepentingan yang mendesak.

Antara peluang pekerjaan yang terbuka kepada siswazah sains farmasi ialah sebagai ahli farmasi, pegawai pendaftaran dan pemeriksaan ubat-ubatan di jabatan-jabatan kerajaan, pegawai penyelidik di institusi penyelidikan perubatan dan penyakit.

Mereka juga boleh bekerja sebagai pengurus bahagian pengeluaran, kawalan mutu dan pemasaran di firma-firma perusahaan farmasi, perunding dalam aspek ubatan-ubatan di samping bekerja sendiri.

Kerjaya di bidang ini mampu menawarkan pendapatan yang lumayan sekitar RM1,500 hingga RM2,000 terutama di sektor swasta, di samping ganjaran lain yang menarik.

Bagi yang berminat untuk membuka perniagaan sendiri, bidang farmasi berpotensi untuk berkembang apatah lagi pelbagai langkah telah dilakukan oleh kerajaan untuk menggalakkan rakyat negara ini menceburi bidang perniagaan.

perjalanan dalam mencari identiti diri masih jauh untuk ditempuhi
yakin dan percaya pada diri agar tidak hanyut dibuai mimpi
usah gentar pada cabaran duniawi
yakin pada niat yang satu demi mencapai kebahagiaan hakiki
usah toleh pada masa lampau
namun maralah wahai diri nun jauh ke hadapan
usah dipertikai pada jalan yang dipilih
teruskanlah perjalanan walau dugaan datang silih berganti
usah terlalu memikir pada yang negatif
namun sentiasalah ingatkan pada diri
tentang penyelesaian yang positif
berpegang teguh pada pegangan dan akidah diri
agar tidak sesat ke lembah yang bisa menghancurkan diri



4 comments:

LightsOfHonesty said...

Hakhakhak ye ye ye..BAGUSSS AMALINA,
kau promosikan nama ku.LOL
aku pun explore2 gak,sbb tuh aku buat post kat blog
KENAPA NAK JADI DOKTOR.
lol selain sebab aku suka bau ubat
(which that is so UNPROFFESIONAL)
aku nak jadi doc jugeh..
sebab..

Nenek aku pergi klinik kerajaan,dia kata nk jumpa doctor ni..sekali doctur tuh tgh lunch.
Pastu doctor lain dah tadek..Jadi bila doctor yg tuh habes lunch pulak,dia suruh nenek aku pergi jumpa doc.pakar kat sbelah..which doc tuh ade berpuluh2 patient..

Hence,aku nak meramaikan pekerjaan yang mungkin bila dah 2020 nnti..kerja doctor ni umpama seorang polis je.
Kira dah berlambak2..So cam aku nak jadi dlm kallangan tersebut..
Kesian nenek2 sekalian..
Kalau ajah aku mmpu hidup puluhan tahun lagi..
COMFIRM DIA SUKA SBB BYK DOKTOR.huhuhu
insyaAllah...

AmalinaSamar said...

disebabkan ayat ko pun da cam karangan,aku pun jd buntu nak tulis pe..hahaha..orait2..berbalik pada topik kite tadi,sekarang doc mmg sangat kurang sebab student2 medic blom graduate lg.n sebab itulah perkerjaan doc ni dilabelkan sebagai kos kritikal.

betul2 dengan bertambahnya penduduk di malaysia ni termasuk pendatang asing skali,mmg negara akan AMAT memerlukan doktor pada masa akan datang.jadi,aku sokong doktor sekalian

aku sudah bilang mau jadik pengedar DADAH a.k.a ubat tuk hospital dan klinik2 sekalian.insyaallah kalau pada masa akan datang doktor byk cam polis,tiade lagi kekurangan doktor

sebab sekarang aku slalu dengar kes-kes yang berat slalu nye akan dihantar ke hosp2 popular je sebab kekurangan doktor pakar.jadi,byk doc dan nurse di ctu cam tatau nak wat keje yg kritikal.biar,semua hosp di malaysia sama.mana2 kes kritikal boleh dirawat kat mana2 hospital..

sekian..:D

syazwansamar said...

eh.baru membace blog ko yg tak seberapa ni kan.
ahahhaa.terharu aku membacenye.muahahahah.
ye2.tak perlu nak kompare2.kite2 dorng2 sudah.
masing2 berjaya kat bidang masing2.
semua saling memerlukan.
ko nak jual dadah?great2.my expertise in molecular biology + health sciences.
kang kite design drug baru then jual besar2.amek sikit cepat high.jual mahal2.cepat kaye~!
jom2.

AmalinaSamar said...

terharu eh..muahaha.well,bese.saya takkan melupakan sesiapa yang berjasa pada saya.hahah.tu le takyah la compare2 keje ngan orang laen.pk diri sendiri suda.huhuh.
hahah,jom2 wat inovation dadah yang MESRA ALAM dan HALAL..hahah..ade ke??ahhah pas2 wat perniagaan on9.ceh~ gile masyuk la weyh.wakaka

Survivor

Aku sendiri pun macam tak percaya, pada tahun 2020, ruang blog ini masih wujud dan bernyawa. I'm glad that 4 years ago, I am still writi...